آیا پایان کرونا نزدیک شده است؟ | محققان بوسیله نتایج تازه روان اند

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از فرارو، روزهای پنج شنبه و جمعه، نشانه های امیدوارکننده ای درون بنیان مبارزه با کرونا آشکار شد. روز پنج شنبه، از نتایج یک تفحص علمی متاخر درباره تاثیرات گرما و نور خورشید پیاده شدن ویروس جدید کرونا (کووید۱۹) اعلام شد. روز بعد، اداره بهداشت جهانی برای دیر کردن ساخت واکسن کرونا ابتکار ابتکاری ای نمایش کرد که آن را «تاریخی» خواند. به موازات این تحولات، کرونا در برخی از کشورها مهار شده است.

ویلیام برایان، مشاور وزیر امنیت داخلی آمریکا تو امور علوم و تکنولوژی، تو نشست خبری روز پنج شنبه گذشته کاخ سفید، از یافته های متاخر علمی درباره نفوذ گرما پیاده شدن کرونا پرده برداشت. برایان به خبرنگاران گفت: دانشمندان طی یک استیناف جدید که هنوز منتشر نشده، به این خراج رسیده اند که اشعه ماورای بنفش فایده اهمیت بر کرونا دارد. به گفته این مقام آمریکایی، کرونا وقتی داخل معرض دمای اوج خواه نور خورشید قرار می گیرد، زودتر از بین می رود.

برایان تصریح کرد که ظاهرا اشعه خور تو نابود کردن کرونا، درون فضا یا روی سطوح، قدرت زیادی دارد. همچنین، گرما و تازگی تاثیرات مشابهی بر ویروس دارند. چون به طور کلی، افزایش گرمی و رطوبت یا افزایش هر دو، فایده منفی به خشکی امدن ویروس می گذارند. برایان با اشاره به آزمایشاتی که روی خاصیت گرما به خشکی امدن کرونا انجام شده، ابرام کرد که آب و هوای شبیه بوسیله تابستان، ممکن است احاله بیماری را کاهش دهد. با این حال، برایان تاکید که نباید این امر به مثابه نابودی کامل ویروس تلقی شود.

پروفسور پُل هانتر، استاد پزشکی در دانشگاه آنگلیای شرقی در بریتانیا، دیدگاه مشابهی دارد که داخل وبگاه «ساینس مدیا سنتر» منتشر شد. هانتر با پیش روی این که اشعه ماورای بنفش بوسیله نحو متجاوز موثری اغلب ویروس ها را غیرفعال می کند، تصریح کرد، اما این حکم ارتباط چندانی با کنترل کووید۱۹ ندارد؛ چراکه این بلای ناگهانی عمدتا از عادت نشر قطرات کوچک نقل مکان می شود. اکثر این قطرات آلوده به ویروس، روی زمین خواه سایر سطوح می افتند و قبل از این که توسط اشعه ماورای بنفش از بین بروند، مسبوق بدن فرد دیگری می شوند.

مناقشه و جدل درباره تاثیر گرما بر کرونا هنوز ادامه دارد. فداکار استیناف ها علامت داده اند که کرونا در آب و هوای سرد و خشک نسبت بوسیله آب هوای گرم و نمدار فعالیت بیشتری دارد. شاید علت مسری کم کرونا داخل کشورهای نیمکره جنوبی زمین که هنوز در تابستان هستند، گرما باشد. مثلا استرالیا فقط هفت هزاره مبتلا به کرونا و ۷۷ فوتی دارد که بسیار کمتر از کشورهای نیمکره شمالی است. گفته می شود که داخل هوای سرد، قطرات کوچکی که خلال تنفس بیرون می آیند، مدت زمان بیشتری دوام می آورند. اما در آب و هوای گرم ویروس کرونا سریع تر از بین می رود. به هر حال این بحث همچنان دنباله دارد و بزودی با چسبیدگی تابستان تاثیرات گرما روشن خواهد شد. آیا آخر کرونا نزدیک شده است؟

سه واکسن کرونا که توسط محققان چینی باریک می شوند، متوجه مراحل دوم یا سوم آزمایشات شده اند. واکسن کرونا زودتر مصنوع خواهد شد

اما ممکن است قبل از فرود امدن گرما، واکسنی برای کرونا ساخته شود. چندین شرکت مبصر داروسازی داخل جهان، برای تاسیس واکسن جدیت می کنند و فدایی واکسن ها به مرحله آزمایشات بالینی رسیده اند. به تازگی حتی راه اندازی بهداشت جهانی بی قراری باخبر حوزه پیدایش واکسن شده و برای تسریع ساخت آن، اختراع جدیدی نمایش کرده است. در این ابتکار، کشورهای جهان، توسعه، تولید و دسترسی عادلانه بوسیله ابزارهای تشخیص، معالجه و واکسن های کرونا را تسریع می کنند. این سازمان اطلاع دادن کرده که ایمانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه، و آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان، داخل شریک شدن جهانی برای عجله تلاش های ساخت واکسن کرونا مشارکت خواهند کرد.

فضیله الشایب، سخنگوی سازمان بهداشت جهانی گفته این مشارکت به مثابه تعهد سیاسی همه شرکا به مجهز کردن امکان خرید واکسن های کرونا برای همه است.

سازمان بهداشت جهانی روز ۲۰ آوریل با انتشار گزارشی از رقابت ۷۶ شریک شدن برای ساخت واکسن کرونا خبر داد. از این تعداد، ۵ واکسن واقف وعده آزمایشات بالینی شده و بقیه هنوز تو کود پیشابالینی هستند. از ۵ واکسنی که بااطلاع جنین بالینی شده اند، دو تا آمریکایی و سه تا چینی هستند.

در بر اینها، سایر کشورها همچنین آزمایشات واکسن کرونا را جلو می برند. پنج شنبه گذشته، مقدماتی واکسن کرونا در بریتانیا روی دو دانشمند آزمایش شد. این آزمایشات توسط محققان دانشگاه آکسفورد ایفا می شوند و محققان نسبت به موفقیت آنها زیاد خوش بین هستند. شبکه اسکای نیوز، از مقاطعه این محققان ادعا کرد که واکسن کرونا که توسط محققان دانشگاه آکسفورد آزمایش می شود، ۸۰ درصد شانس موفقیت دارد. چندی پیش، سارا گیلبرت، استاد دانشگاه آکسفورد، که بنده استیناف درباره ساخت واکسن کروناست، ارزیابی مشابهی درباره توفیق واکسن کرونا ارائه کرد.

او گفت: ۸۰ درصد اطمینان دارد که واکسن کرونا تا ماه سپتامبر ساخته خواهد شد. دو هفته بعد از اظهارات این دانشمند، واکسن کرونا درون بریتانیا وارد مرحله آزمایشات بالینی شد.
از سوی دیگر، چین نیز تلاش های مشابهی ادا می دهد. این ملک بوسیله رطوبت با آزمایش بالینی سه واکسن کرونا پیوستگی کرد. همچنین، گائو فو، رئیس مرکز پیشگیری از بیماری های چین، به رسانه های دولتی این کشور گفته تا ماه سپتامبر احتمالا گره بخاطر موارد اضطراری واکسن کرونا خواهد داشت و اوایل سال آینده میلادی، واکسن کرونا به مصرف عمومی خواهد رسید. این اولین مرحله است که یک مقام چینی درباره زمان تاسیس واکسن کرونا ارزیابی هایی عرضه می کند. نکته زیبنده توجه این که زمان تخمینی برای ساخت واکسن کرونا داخل چین و بریتانیا تقریبا یکسان است. هر دو قلمرو گفته اند تا ماه سپتامبر واکسن کرونا خواهند ساخت. این در حالی است که پیش تر، ارزیابی ها حاکی از این بود که ساخت واکسن کرونا حداقل ۱۸ ماه طول خواهد کشید.